Varhany v kostele sv. Jana Křtitele v Hlučíně
Dispozice:
I. Manuál - Pozitiv
C - f3 = 54 t.
1. | Copula maior | 8' |
2. | Principal | 4' |
3. | Flauto amabilis | 4' |
4. | Octava | 2' |
5. | Quinta | 1 1/3' |
6. | Mixtura | 1' |
7. | Dulcian | 8' |
Tremolo kanálové |
II. Manuál - Hauptwerk
C - f3 = 54 t.
8. | Bordun | 16' |
9. | Principal | 8' |
10. | Flauta dulcis | 8' |
11. | Salicional | 8' |
12. | Quintatön | 8' |
13. | Octava | 4' |
14. | Blockflauta | 4' |
15. | Quinta maior | 2 2/3' |
16. | Superoctava | 2' |
17. | Quinta minor | 1 1/3' |
18. | Mixtura 3x | 1' |
19. | Trompete | 8' |
Pedal
C - d1 = 27 t.
20. | Subbass | 16' |
21. | Octavbass | 8' |
22. | Quintbass | 5 1/3' |
23. | Superoctavbass | 4' |
24. | Posaune | 16' |
Cymbelstern rolničkový |
Spojky
II/P, I/II - přetahovací
Z historie varhan
Varhany v kostele sv. Jana Křtitele byly postaveny v roce 2006.
Jedná se o repliku nástroje ze 17. století a podílela se na ní varhanářská dílna
Kánský – Brachtl.
Z důvodů častých rekonstrukcí hlučínských varhan ze 17. stol., a zvláště též z výrazně nestylových zásahů
do koncepce původního barokního nástroje v 19 stol., neznáme již přesné dispoziční řešení těchto původních varhan.
Ani průběžné udržování tohoto neustále přestavovaného nástroje ve 20. stol. nevedlo k žádnému smysluplnému řešení
neuspokojivého technického i zvukového stavu varhan. Tou nejrozumnější volbou hlučínské farnosti byl návrh na stavbu
nových varhan. Z výsledků výběrového řízení na stavbu nového nástroje vyšla vítězně Varhanářská dílna Kánský a Brachtl.
Jejich koncepční a zejména progresivní řešení se přiklonilo k historizující verzi, která již nepreferuje univerzální
dispoziční vybavení nástroje, ale v souladu se současnými interpretačními trendy historicky poučené dobové interpretace
volí výše zmíněnou historizující verzi ve zvukovém i technickém zpracování. Byť již nebyla známá původní koncepce
hlučínských barokních varhan ze 17. stol., vyšel projekt varhanářů z koncepce nástrojů druhé poloviny 17. stol.
včetně materiálů, ručního opracování, konstrukce i technologie. Nabídka byla přijata s omezením, že nástroj bude
mít chromatický rozsah C – f³ v manuálu a C - d¹ v pedálu. Varhany o dvou manuálech (I. manuál zadní positiv,
II. manuál hlavní stroj) s pedálem je ovládán mechanickou trakturou se zásuvkovými vzdušnicemi. Jako vzor varhanní
skříně byl zvolen nástroj kostela Premenenia Pána z Pezinku od neznámého stavitele z roku 1662 z okruhu stavitelů
varhanářů Butz/Passau. Varhanní skříň tak stylově odpovídá baroknímu interiéru hlučínského kostela se zachovanou barokní
kazatelnou a hlavním oltářem. Píšťaly, kování i řezby jsou výsledkem ruční práce zkušených mistrů. Dispozice je
bližší italským a jihoněmeckým dobovým typům varhan. Též intonace a ladění Valotti respektuje dobové trendy
výše zmíněných zemí. Stavba nástroje byla realizovaná v roce 2006. Návrh a koncepci varhan zpracoval Jaromír Kánský,
na intonaci a ladění se podílel Josef Brachtl, řezby zhotovil František Nedomlel, kovářské práce provedl Josef Ničman,
štafírování Josef Belis a zlacení je prací Zdislavy Repkové a Aleny Pankrácové.
Z historie kostela
Kostel sv. Jana Křtitele je památkově chráněnou sakrální stavbou, patřící mezi hlavní dominanty města. První zpráva o tomto kostele je datována rokem 1378. Tehdy opavská knížata Václav a Přemek povolili bratrům Petrovi a Kunešovi z Varty, majitelům dvora při městě Hlučín, aby šest kop grošů darovali na kapli s novým bočním oltářem se symbolikou „Corporis Christi“ (Těla Kristova). Jména stavitelů dobová kronika nezmiňuje. V roce 1508 byla přistavěna kaple sv. Anny. Kaple sv. Andělů (dříve Tří králů) a presbytář jsou staršího data. Roku 1522 – 1533 dochází k přístavbě kaple sv. Michaela (v současnosti Boží hrob) a kaple Panny Marie Egyptské (dnešní boční vchod kostela). V těchto přístavbách získal půdorys kostela tvar kříže. Po požáru v roce 1616 byl kostel zaklenut valenou barokní klenbou s lunetami a vnitřek kostela byl v roce 1618 znovu obnoven. V roce 1736 došlo k vystavění věžičky nad presbytářem a v roce 1791 se započalo se stavbou hranolové věže, architektonicky členěné lizénovými rámci s průběžnou hlavní římsou, do které byly zavěšeny tři zvony (Jan, Margareta, Marie). Helmice věže dostala zvonovitý mansardový tvar. Celá stavba kostela sv. Jana Křtitele je průnikem několika slohů; od gotického obvodového zdiva s opěrnými pilíři a gotického presbytáře s žebrovou hvězdicovou klenbou přes kaple renesančního původu až po barokní průčelí s věží. Též hlavní oltář z první poloviny 17. stol. a kazatelna z roku 1748 včetně bočních oltářů nesou znaky barokního slohu. V presbytáři, který byl v letech 1902 - 1908 částečně přestavěn a doplněn o novogotické prvky, zůstal zachován deskový pozdně gotický obraz Ukřižování Krista, též soubor renesančních náhrobků a barokní mobiliář. Barokní interiér kostela byl doplněn v roce 2006 replikou barokní varhanní skříně se stylově spřízněným zvukem varhan, které jsou dnes výrazným obohacením hlučínského kulturního života. Pravidelně zde zaznívají tóny tohoto královského nástroje v rámci mezinárodních hudebních festivalů Janáčkův máj (dnes Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka) a Svatováclavský hudební festival. K obohacení hudebního dění města a chrámu výraznou měrou přispěje i Mezinárodní varhanní soutěž Petra Ebena, jejíž účastníci zde v roce 2022 poprvé rozezní tento vzácný nástroj v průběhu 2. kola soutěže.