Varhany v konkatedrále Nanebevzetí Panny Marie v Opavě
Rieger-Kloss, opus 3635
Dispozice:
I. manuál – Hlavní stroj
C - a3/a4, 58 kláves, 70 tónů
1. | Principál | 16' |
2. | Kryt špičatý | 16' |
3. | Principál | 8' |
4. | Principál italský | 8' |
5. | Flétna dutá | 8' |
6. | Flétna trubicová | 8' |
7. | Gamba špičatá | 8' |
8. | Oktáva | 4' |
9. | Flétna zobcová | 4' |
10. | Kvinta | 2 2/3' |
11. | Oktáva flétnová | 2' |
12. | Mixtura velká | 5-6x 2' |
13. | Mixtura malá | 4x 1' |
14. | Fagot ■ | 16' |
15. | Trompeta ■ | 8' |
16. | Trompeta ext. ■ | 4' |
17. | Kornet 3-5x | 2 2/3' |
18. | III/I | 16' |
19. | II/I | 16' |
20. | III/I | 8' |
21. | II/I | 8' |
22. | III/I | 4' |
23. | II/I | 4' |
24. | I | 4' |
25. | Zapínač ručních rejstříků | |
26. | Vypínač jazykových hlasů | |
Vypínače jednotlivých jazyků (bez číslování) |
II. manuál – Horní pozitiv
C - a3/a4, 58 kláves, 70 tónů
27. | Kryt dvojitý | 8' |
28. | Kvintadena | 8' |
29. | Principál | 4' |
30. | Roh noční | 4' |
31. | Seskvialtera 3x | 2 2/3' |
32. | Oktáva | 2' |
33. | Flétna lesní | 2' |
34. | Kvinta špičatá | 1 1/3' |
35. | Akuta 4x | 1' |
36. | Roh křivý ■ | 16' |
37. | Šalmaj trubicová ■ | 8' |
38. | Tremolo | |
39. | II | 16' |
40. | III/II | 8' |
41. | III/II | 4' |
42. | II | 4' |
43. | Zvony g0 – dis2 |
III. manuál – Žaluziový stroj
C - a3/a4, 58 kláves, 70 tónů
44. | Kryt tichý | 16' |
45. | Principál | 8' |
46. | Kryt dřevěný | 8' |
47. | Salicionál | 8' |
48. | Vox celestis 1-2x | 8'+ 8' |
49. | Oktáva | 4' |
50. | Flétna trubicová | 4' |
51. | Nasard | 2 2/3' |
52. | Kvintadecima | 2' |
53. | Tercie | 1 3/5' |
54. | Mixtura 5-7x | 1 1/3' |
55. | Dolkán | 1' |
56. | Cymbál kvintový 3x | 1/2' |
57. | Trubka ext. ■ | 8' |
58. | Eufon ■ | 8' |
59. | Vox humana ■ | 8' |
60. | Clairon ■ | 4' |
61. | Tremolo | |
62. | III | 4' |
Pedál
C - f1, 30 kláves i tónů
63. | Bas akustický 2x | 32' + 16' |
64. | Principálbas | 16' |
65. | Apertabas | 16' |
66. | Subbas | 16' |
67. | Burdonbas | 16' |
68. | Kvintbas | 10 2/3' |
69. | Oktávbas | 8' |
70. | Flétna basová | 8' |
71. | Bas šumivý 4x | 5 1/3' |
72. | Chorálbas | 4' |
73. | Mixtura 5-7x | 2' |
74. | Roh noční | 2' |
75. | Kontrafagot ■ | 32' |
76. | Pozoun ■ | 16' |
77. | Fagot ext. ■ | 16' |
78. | Trompeta basová ■ | 8' |
79. | Klarina ext. ■ | 4' |
80. | III/P | 8' |
81. | II/P | 8' |
82. | I/P | 8' |
83. | III/P | 4' |
84. | II/P | 4' |
85. | I/P | 4' |
86. | Zvony G – dis1 | |
Vypínače jednotlivých jazyků (bez číslování) |
- Traktura elektropneumatická
- Kuželkové vzdušnice
- Crescendový válec
- Žaluzie III. manuálu
- 8 volných kombinací
- Pleno
- Tutti
- 2 pedálové kombinace
- Pistony (zleva):
Pleno
Tutti
PK I
PK II
Vypínač jazykových hlasů
Vypínač mixtur
Vypínač 32' ped. 16' man.
Vypínač spojek z crescenda
Vypínač crescenda
Vypínač volných kombinací
Volné kombinace 1-8
Z historie varhan
První nepřímá zmínka o varhanách tohoto chrámu pochází z roku 1506. Až v roce 1620 máme jasnější představu o velikosti varhan, opravených varhanářem Stanislavem Bartodějským. Měly tři manuály s pedálem a 26 rejstříků, což byl v té době pravděpodobně největší nástroj českého Slezska a Moravy. Nové varhany instaloval - neznámo odkud - okolo roku 1670 významný opavský varhanář Jakub Ryšák. Měly dva manuály s pedálem a disponovaly 28 rejstříky. Je pravděpodobné, že přežily požár v roce 1689, protože v roce 1708 městská rada uzavřela smlouvu s jeho synem Ignácem Ryšákem na opravu varhan, které do kostela vestavěl jeho otec. Varhany měl zredukovat, zrestaurovat a intonačně upravit, aby si uchovaly trvanlivost a získaly dobrý zvuk. Redukce to byla minimální z 28 na 27 rejstříků, ale v rámci opravy varhany téměř zcela přestavěl. S varhanami však stále nebyla spokojenost a jeho vdova Kristýna v letech 1720 až 1740 marně žádala o proplacení víceprací na nástroji. S úpravami na nich pokračoval Václav Thiel, manžel Kristýny Ryšákové. Zcela nové varhany byly postaveny zřejmě po druhé polovině 18. století. V rámci soupisu škod po velkém požáru v roce 1758 jsou v dobových zprávách zmiňovány jako nesmírně cenné, jimž se v celém Horním Slezsku nevyrovnaly žádné jiné. Další varhany pak postavil v roce 1780 varhanář František Horčička, člen jezuitského řádu. Varhany opavského mariánského kostela byly jeho největším dílem; dva manuály s pedálem byly vybaveny 34 znějícími hlasy. Tento nástroj byl přestavěn v roce 1836 opavským varhanářem Karlem Kuttlerem, přičemž varhanní skříň měla zůstat zachována. Na konci 19. století, v letech 1893 – 1894, postavila zcela nové varhany s 31 rejstříky a třemi manuály s pedálem krnovská firma Gebrüder Rieger. Tento nástroj - ještě v systému mechanické traktury - byl pak přebudován v roce 1924 nástupnickou firmou Rieger na varhany s pneumatickou trakturou. V roce 1957 byly varhany rozšířeny na 51 znějících hlasů krnovskou firmou Rieger-Kloss (konstrukční řešení Ing. Ota Veverka, intonace Rudolf Holoubek). V roce 1991 byl nástroj přestavěn (nový hrací stůl, pedál dvojitě konkávní, radiální dle norem BDO 2000, elektropneumatická traktura, regulace tremola II. a III. manuálu je nastavitelná společným řídícím kmitočtem - potenciometrem). Došlo i k jeho rozšíření (56 rejstříků s počtem 5381 píšťal) do současné podoby taktéž firmou Rieger-Kloss (koncepční řešení Ing. Bohumil Plánský, intonační úpravy Jan Kostera). Skříň a řada píšťal pochází ještě z roku 1893.
Z historie kostela
Konkatedrála Nanebevzetí Panny Marie je jedinečnou ukázkou slezské cihlové gotiky, slohu, který není v naší zemi příliš zastoupen. Jedná se o trojlodní sálový kostel s prodlouženým presbytářem. Vznikl na místě staršího románského basilikálního kostela, o jehož vzhledu téměř nic nevíme. Celá historie tohoto chrámu je spojena s řádem německých rytířů, jehož blíže nespecifikované majetky v Opavě potvrdil král Přemysl Otakar I. První zmínky o chrámu pocházejí ze 13. století. Je to stavba s dlouhým chórem, polygonálně zakončeným závěrem o pěti osmiúhelníkových stranách. Nejstarší částí dnešní mohutné stavby z neomítnutých cihel s detaily osazených kamenem a se dvěma věžemi v západním průčelí je nižší severní věž zakončená cimbuřím, která byla postavena ještě v době existence románského kostela. Jižní věž vznikla krátce po ní jako samostatná stavba financovaná městem. V dnešní podobě s osmibokou barokní nástavbou se díky své výšce stala pravou dominantou města. V prvních desetiletích 14. stol. začala stavba velkého presbytáře. Vzhledem k nestabilnímu podloží byla celá stavba zajištěna deseti opěráky, zakončených pultovou stříškou a dvěma mohutnými obloukovými opěrnými pilíři. Severní se ke konci 17. stol. zřítil, avšak jižní stojí dodnes. Presbytář byl kolem roku 1330 zaklenut klasickou křížovou žebrovou klenbou. V roce 1373 byl celý kostel dokončen vestavěním síňového trojlodí mezi presbytář na východní straně a obě věže na západní straně. Nedlouho po dokončení začalo ještě ve středověku obvyklé přistavování kaplí po obvodu kostela. Před honosný portál západního průčelí s oběma věžemi byla kolem roku 1400 předsazena reprezentativní předsíň z lomového kamene. Do předsíně se vchází lomenou arkádou se skvostnou hvězdicovou klenbou. Zatímco exteriér chrámu je zřetelně gotický - mimo renesanční náhrobníky jižní předsíně a renesanční ostění oken s půlkruhovým zakončením, bohatým dekorem s ornamentální výzdobou staré sakristie (dnes kaple sv. Anny) - interiér byl téměř zcela barokizován a objevíme v něm i prvky klasicistní. K těmto úpravám došlo především v důsledku dvou velkých požárů v letech 1689 a 1758. Za pozornost stojí zvláště barokní výzdoba presbytáře. Jedná se především o baldachýnový hlavní oltář se šesti sloupy a korunou se zlatým křížem z let 1782 - 1784; mezi sloupy se vznáší plastický reliéf Nanebevzetí Panny Marie, alabastrovaný opavským stavitelem a štukatérem Janem Schubertem. Upoutá i cyklus obrazů ze života Panny Marie od Ignáce Josepha Raaba, datovaný obdobím 1772 - 1773. Zkrášlení presbytáře tvoří na severní straně monumentální náhrobek z tmavého mramoru s alabastrovými sochami a zlacením - epitaf knížete Karla I. z Liechtensteinu z roku 1765 od nejlepšího slezského sochaře 18. stol. Johanna Jiřího Lehnera. Kuriozitou chrámu jsou dvě funkční kazatelny; ta na jižní straně včetně protilehlé křtitelnice i plastiky Křtu Páně je opět dílem Jana Schuberta. Teprve v osmdesátých letech 18. stol. dokončil stavitel Heinrich Haucke obnovu trojlodí. Zvolil k tomu už formy nastupujícího klasicismu s pilíři, zakončenými korintskými hlavicemi. Klenby vytvořil z jednoduchých placek, jednotlivá pole byla oddělována pásky. Obrazovou výzdobu interiéru trojlodí kostela završilo čtrnáct zastavení křížové cesty od opavského malíře Ignáce Günthera z roku 1801. Prostor uzavíral prostorný hudební kůr s novorenesanční varhanní skříní. Od roku 1996 je konkatedrála Nanebevzetí Panny Marie druhým sídelním kostelem ostravsko-opavského biskupa. Od roku 2014 se opravovaly střechy a vrcholová část jižní věže. V letech 2019 - 2020 prošla konkatedrála generální rekonstrukcí s realizací obnovy pláště a úprav v interiéru.